Op vakantie met… Irina!

Vorige week heb je kunnen lezen over de vakantie van Michal. Zij is samen met haar kinderen naar New York geweest en heeft daar een prachtige stedentrip gemaakt. Vandaag verteld Irina over haar vakantie naar Griekenland. Samen met haar moeder ging ze daar naar toe, en in dit artikel verteld ze hoe dit allemaal gegaan is.

Kijken jullie mee?

Irina | Ik ben Irina, 21 jaar oud en al sinds jongs af aan een echte Griekenland-fanaat. De eerste keer dat ik naar Griekenland ging zat ik nog in de buik van mijn moeder. En sindsdien ben ik vrijwel ieder jaar naar dit prachtige land op vakantie geweest. Ik heb dan ook al meerdere prachtige plekken op het vaste land en een aantal van de Griekse eilanden mogen zien. Afgelopen zomer ging ik samen met mijn moeder naar de Griekse eilanden Zakynthos en Kefalonia. Zelf was ik op beide eilanden nog nooit eerder geweest, maar mijn moeder wel. Zij is misschien een nog wel grotere Griekenland-fanaat dan dat ik ben! Toch hebben we een aantal plekken bezocht die voor haar nieuw waren, dus we hebben samen genoten van de vakantie.

We boeken onze vakanties eigenlijk vrijwel nooit bij een reisbureau, maar boeken onze vluchten, boten en appartementen apart. Zodra we hadden besloten dat we naar deze eilanden zouden gaan hebben we dan ook vliegtickets geboekt en zijn daarna op zoek gegaan wanneer de boten zouden gaan. Op basis daarvan hebben we besloten welke dagen we op welk eiland zouden zitten en hebben hier appartementen bij gezocht. Dit doen we eigenlijk altijd via Booking en dit bevalt erg goed. Na een paar avondjes zoeken hadden we al onze appartementen gevonden.

We zijn dit keer 2,5 week op vakantie geweest. Ik wilde graag 3 weken, mijn moeder graag 2 en dus besloten we voor de helft hiervan te gaan. De eerste 1,5 dag zaten we op Zakynthos, vlak bij de hoofdstad. Op de derde dag namen we de boot richting Kefalonia, waar we 1,5 week verbleven om vervolgens de boot terug te nemen naar Zakynthos en hier onze laatste week door te brengen.

Zakynthos
Met Zante Ferries staken wij de zee over tussen de twee Ionische eilanden Zakynthos en Kefalonia.

We vlogen op Zakynthos heen en terug. Dit deden we aangezien er geen vlucht te boeken was die heen vloog op het ene eiland en terug op het andere. Vandaar ook dat we twee keer zijn verplaatst van eiland: we wilden zorgen dat we ruim voor de terugvlucht terug zouden zijn op Zakynthos. Dit omdat je anders het gevaar zou lopen dat de boten niet zouden varen op de dag dat je met het vliegtuig zou moeten, waardoor je gestrand zou zijn. De boten in Griekenland varen sowieso niet heel strikt op schema, dus dit was uiteindelijk een goede keuze.

Hoe verliep de reis, en hoe lang duurde de reis?
Met het vliegtuig richting Griekenland kost altijd zo’n 3 à 3,5 uur, wat ik zelf een prima tijd vind om te vliegen. Daarnaast kostte de boottochten ons meer tijd dan dat ze nu zouden kosten: wij moesten namelijk via het vaste land varen, wat een omweg was. Tegenwoordig gaat er een rechtstreekse boot tussen de twee eilanden las ik, dus extra gemakkelijk! Wij waren tijdens onze vakantie zo’n 2,5 à 3 uur kwijt per bootreis.

Griekenland
Beide eilanden staan bekend om de prachtige Caretta Caretta zeeschildpadden, die waanzinnig gaaf zijn om een keer met je eigen ogen te kunnen zien.

Op Zakynthos kwamen we de eerste avond laat aan en was mijn eerste indruk voornamelijk dat het ontzettend warm was. We kwamen aan tijdens een hittegolf, waardoor het ’s avonds om 20 uur nog 35 graden was: bizar. Daarnaast was mijn indruk voornamelijk dat het heel erg toeristisch is en dat de Grieken op dit eiland het echt moeten hebben van het toerisme. Overal zie je borden staan met reclame voor het scheepswrak en de blauwe grotten.

Mijn eerste indruk van Kefalonia was compleet anders. Hier kwamen we met de boot aan en ik weet nog dat ik mijn ogen heb staan uitkijken naar hoe ontzettend helder blauw het water in de haven was. Daarnaast was dit eiland ontzettend groen en een stuk minder toeristisch dan Zakynthos. Dit eiland was uiteindelijk dan ook onze favoriet van de twee.

Wat was het leukste wat je deze vakantie hebt meegemaakt?
Als je me vraagt wat het leukste is dat ik deze vakantie heb meegemaakt dan kan ik echt niet kiezen. Ik heb zo ontzettend veel moois gezien in 2,5 week! Zo hebben we heel veel schattige dorpjes verkent, Caretta Caretta zeeschildpadden gespot op nog geen meter afstand en zag ik de mooiste grot die ik me ooit had kunnen voorstellen. Maar ook zwom ik vlakbij de blauwe grotten van Zakynthos en heb ik vooral ook heerlijk genoten van het feit dat niets moest. Deze twee eilanden hebben zo ontzettend veel te bieden dat er voor iedereen wel iets tussen zit.

Griekenland
Een aantal inkepingen aan de noordkust van Zakynthos, achter/in deze inkepingen bevinden zich de blauwe grotten.

Als laatste natuurlijk nog een aantal tips wanneer je deze eilanden zelf zou willen gaan bezoeken. Wanneer je op Zakynthos naar het scheepswrak en de blauwe grotten wilt gaan, zorg er dan voor dat je zo vroeg mogelijk gaat. Dit is echt de toeristische trekpleister van het eiland en het strand bij het scheepswrak is dan ook al snel bezaaid met toeristen. Hoe vroeger je gaat, hoe meer je het massatoerisme voor bent.

De Melissani Cave op Kefalonia is echt de mooiste grot die ik ooit heb gezien. Voor de mooiste foto’s ga je begin van de middag, rond een uur of 12 à 2. De zon schijnt op dit moment van de dag prachtig de grot binnen waardoor je de stralen heel erg mooi op het water in de grot ziet schitteren.

Voor Caretta Caretta spotten kun je het beste vroeg naar de hoofdstad van Kefalonia gaan: Argostoli. Veel mensen denken dat ze vervolgens over de brug moeten lopen om de dieren te zien, maar niets is minder waar. Ga langs de kade bij de vissersbootjes kijken. De schildpadden komen af op de vis van de vissers waardoor je de dieren op een meter van je af in het water kunt zien liggen.

Beide eilanden hebben ontzettend veel te bieden en daarom heb ik ook ter plekke destijds maar liefst zeven(!) vakantievlogs gefilmd. Mocht je benieuwd zijn in al mijn avonturen, prachtige beelden en nog veel meer tips en tricks dan vind je de afspeellijst hier.

Groetjes Irina

Wat een prachtige vakantie Irina, en wat een leuke vakantievlogs heb je gemaakt!

Zijn jullie al eens in Griekenland geweest?